Salam
copy paste teks today..
renungan untuk diri saya yang semakin tiada daya & upaya..
Ada isteri menuduh suaminya kedekut manakala suami pula menuduh isteri
boros menggunakan wang suami. Kalau suami dan isteri saling melempar
tuduhan bahawa pasangannya kedekut atau pemboros, siapa betul?
Masalah begini sering berlaku dalam rumah tangga sehingga boleh
menimbulkan ketegangan dalam hubungan. Masing-masing menegakkan benang
basah walaupun mengetahui sikap itu tidak disenangi pasangan.
Perlu diketahui bahawa di antara hak isteri yang paling utama ialah
memberikannya nafkah. Menafkahi isteri adalah bentuk ibadah dan taqarub
paling besar yang boleh dilakukan seorang hamba. Nafkah itu sendiri
mencakupi makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal, dan segala yang
diperlukan oleh isteri baik jasmaninya mahu pun rohaninya.
Namun masih ada isteri mengeluh kerana suami dianggap kurang dalam
menafkahinya. Allah menegaskan dalam al-Quran bahawa lelakilah yang
berkewajipan memenuhi keperluan wanita. Itu catatan pertama. Oleh sebab
itu, lelaki juga memiliki hak kepemimpinan dan keutamaan dibandingkan
wanita, kerana lelaki jugalah yang memberi nafkah kepada mereka, dalam
bentuk mahar atau wang belanja. Allah berfirman:
“Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah
telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain
(wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian
daripada harta mereka.”
Banyak dalil-dalil daripada kitab, sunah yang sahih dan ulama yang
menyebut mengenai wajibnya bentuk pemberian nafkah dan tanggungjawab itu
terletak di bahu lelaki yang bergelar suami dan ayah.
Firman Allah : “…Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian
kepada para ibu dengan cara yang maaruf. Seseorang tidak dibebani
melainkan menurut kadar kesanggupannya….”(Al-Baqarah : 233)
Demikian juga firman Nya:
“….dan apabila mereka (isteri-isteri yang ditalak) dalam keadaan
hamil, berikanlah kepada mereka nafkah sehingga mereka bersalin…”(Ath-Thalaq : 6)
Seorang suami wajib memberikan nafkah kepada isteri dan keluarganya
serta semua yang berada dalam tanggungannya, sebagaimana ditegaskan
dalam hadis Jabir bin Abdullah r.a bahawa Nabi s.a.w menyatakan:“Bertakwalah
kepada Allah dalam memelihara wanita, sesungguhnya mereka itu adalah
tawanan bagi dirimu; kamu memiliki mereka dengan amanah kepada Allah dan
kamu halalkan kemaluan mereka dengan kalimatullah, maka hak mereka atas
dirimu adalah hendaknya kamu memberi mereka nafkah dan pakaian dengan
cara yang baik.” (HR. Muslim VII : 183)
Dalam hadis Muawiyyah in Hidah disebutkan bahawa dia berkata: “Aku
pernah bertanya kepada Rasulullah: “Apa hak seorang isteri terhadap diri
suaminya?” Baginda menjawab: “Hendaknya kamu memberi makan sebagaimana
kamu makan, dan memberi pakaian sebagaimana kamu berpakaian, janganlah
kamu menjelikkan wajahnya dan jangan kamu memukulnya.” (HR. Abu Dawud
& Ibnu Majah)
Hadis ini menjelaskan bahawa memberi makan dan menyediakan pakaian
adalah wajib. Dan kewajiban itu tentu tergantung kemampuan suami. Namun
kerana Nabi s.a.w telah menjadikan itu sebagai hak isteri terhadap
suaminya, maka adalah wajib hukumnya, ada ataupun tidak. Maksudnya,
ketika suami tidak mampu memberikan nafkah kepada isterinya, nafkah itu
menjadi hutang yang harus ditunaikan pada waktu lain sebagaimana
kewajipan-kewajipan lain.
Dalam hadis Abu Hurairah diriwayatkan bahawa dia berkata: “Aku pernah
mendengar Rasulullah bersabda, ‘Apabila seorang di antara kamu pergi dan
mencari kayu bakar, lalu menjualnya, untuk mencukupi keperluannya
kemudian dia sedekahkan, itu lebih baik daripada dia meminta kepada
orang lain, diberi ataupun tidak. Kerana tangan yang di atas itu lebih
baik daripada tangan yang dibawah. Namun mulailah daripada orang yang
berhak engkau nafkahi’.” (HR. Muslim)
Para ulama bersepakat tentang wajibnya memberi nafkah kepada isteri
bagi seorang suami, kalau mereka mampu, kecuali bagi isteri yang berbuat
nista. Nabi pernah bersabda : “Apabila seorang Muslim memberikan nafkah
kepada keluarganya, sementara ia menghisab diri, maka itu akan menjadi
sedekah baginya.” (HR. Bukhari I : 136)
Menafkahi keluarga menurut ulama adalah wajib. Islam menyebutnya
sebagai sedekah, kerana dikhuatirkan orang-orang akan menyangka bahawa
dengan melakukan yang wajib itu, mereka tidak memperoleh pahala. Padahal
mereka telah mengetahui pahala daripada amal sedekah, agar mereka tidak
mengalihkannya kepada orang lain, sebelum mereka mencukupi keperluan
keluarga. Maksudnya mendorong mereka agar mendahulukan sedekah yang
wajib daripada sedekah sunnah.
Nabi bersabda : “Satu dinar yang engkau nafkahkan di jalan Allah, satu
dinar yang engkau keluarkan untuk membebaskan budak, satu dinar yang
engkau berikan kepada fakir miskin, dan satu dinar yang engkau berikan
sebagai nafkah keluargamu; yang terbaik di antaranya adalah yang engkau
berikan sebagai nafkah isterimu.” (HR. Muslim II :692)
Jadi seorang suami akan dianggap kedekut apabila dia melalaikan
kewajipannya mencari nafkah, meskipun isterinya tidak pernah menuntut
atau mempunyai hartanya sendiri. Selama suami mampu dan berkesempatan,
dia wajib mencari nafkah demi anak dan isterinya. Bila tidak, dia
disebut sebagai kedekut lebih-lebih lagi apabila suami itu mempunyai
kemampuan tetapi kurang memperhatikan keperluan isteri dan anaknya.
Sebaliknya dia menghambur-hamburkan hartanya di luar rumah untuk
kesenangan peribadi.
Lain halnya bila suami belum mampu mencukupi keperluan keluarga,
setelah dia berusaha mencari nafkah namun belum mendapatkan kesempatan
memperoleh rezeki yang mencukupi. Atau dia mengawal pemberian kepada
anak isterinya untuk tujuan bersama yang lebih utama. Seperti menyimpang
wang untuk keperluan kecemasan, membiayai kos perubatan atau membeli
peralatan dan keperluan rumah tangga yang hanya boleh dibeli dengan cara
menyimpan sebahagian daripada pendapatan.
No comments:
Post a Comment